To je pravosudni sistem koji garantuje poštovanje i efikasno sprovođenje svih prava deteta na najvišem mogućem nivou.
PRAVOSUDNI SISTEM ČINE SVI SUDOVI JEDNE DRŽAVE, A SUDOVI PREDSTAVLJAJU ORGAN VLASTI KOJI IMA FUNKCIJU REŠAVANJA RAZNIH SPOROVA.
Svakom detetu koje učestvuje u sudskom postupku neophodno je omogućiti adekvatan pristup pravosudnom sistemu, kao i to da bude informisano o pravima koja ima, da bude konsultovano i saslušano u postupcima koji ga uključuju ili ga se tiču. Stručnjaci koji rade sa decom obavezni su da sa dužnom pažnjom razmotre mišljenje deteta u svim stvarima koja ga se tiču, imajući u vidu uzrast, razvojne mogućnosti i komunikacione i druge sposobnosti i potrebe deteta.
SUDSKI POSTUPAK JE ZAKONOM REGULISAN POSTUPAK U KOJEM SE ODLUČUJE O PRAVIMA I OBAVEZAMA ODREĐENIH LICA (UKLJUČUJUĆI I DECU) ILI O KRIVIČNOJ OPTUŽBI PROTIV ODREĐENOG LICA.
Prilikom donošenja odluka koje se tiču deteta, odrasli moraju da vode računa o tome da je ta odluka najbolja za dete u datim okolnostima. U članu 3, stav 1 Konvencije o pravima deteta kaže se da u svim aktivnostima koje se tiču dece, bez obzira na to da li ih preduzimaju javne ili privatne institucije socijalne zaštite, sudovi, organi uprave ili zakonodavna tela, najbolji interes deteta mora biti na prvom mestu
Svako dete, bez obzira na prirodu njegovog kontakta sa zakonom, zaslužuje da ga poštuju. Dete treba da se poštuje, ne sme da se vređa i omalovažava.
Zakonom je zabranjena diskriminacija na osnovu bilo kog ličnog svojstva, koje se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu ili nekom drugom stvarnom ili pretpostavljenom ličnom svojstvu.
SVAKO DETE JE RAZLIČITO, ALI ZBOG TOGA NIKO NE SME DA GA ISKLJUČUJE, OGRANIČAVA, PONIŽAVA ILI DOVODI U NEPOVOLJAN POLOŽAJ. SVAKO NEOPRAVDANO PRAVLJENJE RAZLIKE ILI RAZLIČITO POSTUPANJE PREMA POJEDINCIMA ILI GRUPAMA NA OSNOVU NEKOG LIČNOG SVOJSTVA KOJE IH ČINI „RAZLIČITIM” PREDSTAVLJA DISKRIMINACIJU. NAJJEDNOSTAVNIJE REČENO, SUŠTINA DISKRIMINACIJE JE U NEJEDNAKOM POSTUPANJU PREMA JEDNAKIMA I U JEDNAKOM POSTUPANJU PREMA NEJEDNAKIMA.
Svakom detetu je neophodno garantovati pretpostavku nevinosti. To znači da je svako nevin dok se ne dokaže suprotno. Vladavina prava znači i to da svako ima pravo na pravično ili fer suđenje, pravo da dobije pravni savet, da pristupi sudu, ali i pravo na žalbu.
PRAVNI SAVET PREDSTAVLJA ODGOVORE KOJE STRUČNO LICE (ADVOKAT, PRAVNIK…) DAJE NA PITANJA POVODOM KONKRETNIH PROBLEMA U VEZI SA PRAVIMA I OBAVEZAMA DETETA.
Deca i njihovi roditelji, od prvog kontakta sa pravosudnim sistemom ili relevantnim institucijama, kao što su policija, imigracione službe, obrazovne, socijalne ili zdravstvene ustanove, imaju pravo na to da adekvatno budu informisani o svojim pravima na jeziku prilagođenom detetu.
Lični podaci deteta, njegov identitet, fotografije, detaljan opis deteta, detetovo ime i prezime, adresa, audio ili video snimci i slično ne smeju da budu dostupni i objavljeni, pogotovo u medijima, osim u situacijama kada je to neophodno, uz poštovanje najboljeg interesa deteta.
Dete ima pravo na bezbednost i sigurnost. U skladu sa Konvencijom o pravima deteta, Srbija je u obavezi da svakom detetu osigura zaštitu od povreda, zastrašivanja, osvete i daljeg optuživanja.
Svi profesionalci koji rade sa decom treba da prođu neophodnu obuku o pravima i potrebama dece različitog uzrasta. Oni koji imaju direktan kontakt sa decom takođe treba da budu obučeni za komunikaciju sa decom u svim fazama sudskih postupaka.
U cilju sveobuhvatnog razumevanja deteta, potrebno je podsticati blisku saradnju različitih stručnjaka kako bi se steklo sveobuhvatno razumevanje deteta i procenila njegova pravna, psihološka, socijalna, emocionalna, fizička i kognitivna situacija.
Lišavanje slobode treba koristiti isključivo kao poslednje sredstvo i ono mora da traje najkraće prikladno vreme, a podrazumeva sledeće:
U pravnom sistemu Republike Srbije, dete koje nije navršilo 14 godina nije krivično odgovorno. To znači da se protiv tog deteta ne može voditi krivični postupak niti mu se može izreći krivična sankcija.
Krivične sankcije su zakonom predviđene kazne koje se izriču prema učiniocu krivičnog dela sa ciljem suzbijanja kriminaliteta.
Umesto sudskog postupka, potrebno je koristiti druge postupke u rešavanju sporova, kao što je medijacija, kad god je to u najboljem interesu deteta.
Medijacija je način rešavanja sporova u kojem se rešenje sukoba/spora, koje je prihvatljivo za obe strane, traži uz pomoć posredovanja treće neutralne i nepristrasne osobe.
Dete treba detaljno informisati i konsultovati o mogućnosti rešavanja spora na sudu i van njega. Neophodno je da stručno lice ‒ advokat objasni detetu moguće posledice svake opcije.
U situacijama kada policija privede dete, ono treba da bude obavešteno o razlozima zbog kojih je privedeno, na način i jezikom koji razume.
Roditelje/staratelje odmah treba obavestiti o tome da se dete nalazi u policijskoj stanici i dati im informaciju o razlozima zbog kojih je dete privedeno, osim u izuzetnim okolnostima.
Dete privedeno ili pozvano u policiju ne sme da bude ispitivano u vezi sa ponašanjem zbog kojeg je privedeno, niti sme da mu se traži da potpiše bilo kakvu izjavu, bez prisustva advokata i jednog roditelja/staratelja, a ukoliko roditelj/staratelj deteta nije prisutan, potrebno je obezbediti prisustvo osobe kojoj dete veruje.
Ako se detetu odredi pritvor, policija treba da, ukoliko je moguće, osigura to da nijedno dete ne bude u pritvoru sa odraslim osobama.
To znači da deca imaju pravo na:
Pravnim lekovima može da se traži od suda da ukine ili promeni odluku za koju stranka (u ovom slučaju dete) smatra da je nepovoljna ili nezakonita (npr. žalba protiv presude/rešenja).
Pre početka postupka, decu treba upoznati sa izgledom sudnice ili drugih prostorija i upoznati ih sa zvaničnim licima i njihovim ulogama.
Deca treba da budu u pratnji roditelja/staratelja ili, ukoliko je to potrebno, odrasle osobe po njihovom izboru, osim ukoliko se za tu osobu ne donese obrazložena odluka koja bi onemogućila kontakt sa detetom, iz opravdanih razloga, na primer da ta osoba predstavlja pretnju po detetovu bezbednost ili zdravlje.
Prostorije u kojima dete boravi tokom sudskog postupka (npr. sudnice, druge prostorije za saslušanje, čekaonice) treba prilagoditi detetu koliko je to moguće.
Treba podsticati audio-vizuelne izjave dece koja su žrtve ili svedoci, poštujući pravo drugih strana da osporavaju sadržaj tih izjava.
Audio-vizuelne izjave – snimanje glasa ili video snimanje deteta. Izjava uzeta na taj način treba da se koristi u postupku kako bi se dete zaštitilo od ponovnog davanja izjave koje može negativno da utiče na njega.
U Srbiji, dete koje je žrtva krivičnog dela ima pravo na to da bude saslušano u posebnoj prostoriji uz prisustvo psihologa, pedagoga ili drugog stručnog lica i bez prisustva stranaka i drugih učesnika u postupku u prostoriji, a uz korišćenje opreme za prenos slike i zvuka. Saslušanje može da se obavi u sudu, u stanu deteta ili nekoj drugoj prostoriji ili u ustanovi koja je posebno opremljena za ispitivanje maloletnih lica.
Neophodno je da razgovor sa detetom tokom njegovog saslušanja vodi ista osoba, kako bi se osigurao sveobuhvatan pristup koji je u najboljem interesu deteta.
Broj intervjua treba da bude ograničen, a dužina trajanja prilagođena uzrastu i rasponu pažnje deteta.
Direktan kontakt, suočavanje ili bilo koju vrstu komunikacije između deteta žrtve ili svedoka krivičnog dela sa navodnim učiniocem treba izbegavati, osim ukoliko to ne zahteva dete žrtva.
Dete treba da ima priliku da svedoči bez prisustva učinioca krivičnog dela.
Ukoliko je to u najboljem interesu deteta, sudija bi trebalo da ima opciju da ne dozvoli detetu da svedoči.
U ovoj fazi, važno je da znaš sledeće:
Do visokokonfliktnih razvoda roditelja dolazi onda kada oni ne uspevaju da svoje partnerske probleme stave po strani i grade roditeljski odnos nego nastavljaju sa ličnim sukobima u kojima potrebe deteta dospevaju u drugi plan.
Digitalnu platformu izradio je Centar za prava deteta u okviru projekta „FOKUS – Radimo zajedno za pravosudni sistem koji u centru ima prava i potrebe deteta”, koji Centar za prava deteta
sprovodi u partnerstvu sa organizacijama: Terre des hommes Regional Office in Hungary, Defence for Children in the Netherlands, Institute of Social Activities and Practices (SAPI) in
Bulgaria, Child Circle in Belgium, Terre des hommes Hellas i Terre des hommes Romania. Projekat sufinansira Evropska unija kroz program „Prava, jednakost i državljanstvo”.
Sadržaj predstavlja stanovište Centra za prava deteta i u potpunosti je njegova odgovornost. Evropska komisija ne prihvata odgovornost za upotrebu, niti verodostojnost informacija koje
platforma sadrži.